UNIVERSITAS AIRLANGGA



Detail Article

MOZAIK HUMANIORA

ISSN 2442-8469

Vol. 13 / No. 2 / Published : 2013-06

Order : 2, and page :126 - 135

Related with : Scholar   Yahoo!   Bing

Original Article :

Celebrity status in rcti’s idola cilik: the consumption of the popular media by indonesian children

Author :

  1. Dadung Ibnu Muktiono*1
  1. Department of Gender and Cultural Studies, The University of Sydney

Abstract :

AbstrakTulisan ini bertujuan untuk membahas keaktifan anak-anak dalam mengonsumsi media dan mengejar status  selebriti  melalui  media  di  Indonesia.  Anak-anak  sering  dianggap  murni,  polos,  dan  pasif. Beberapa orang berpendapat bahwa nilai-nilai ini harus dipertahankan untuk mendefinisikan anak secara jelas. Namun sekarang sulit untuk mempertahankan identitas tersebut karena media yang telah menjadi bagian dari kehidupan sehari-hari anak. Mereka aktif mengkonsumsi media dengan memaknai  program-program  televisi  yang  mereka  konsumsi.  Di  Indonesia,  konsumsi  aktif  anak- anak pada media dapat dilihat melalui partisipasi dalam Idola Cilik, yang terkenal sebagai kontes menyanyi anak dan memberikan kesempatan bagi anak-anak untuk menjadi selebriti. Penelitian ini menggunakan metode analisis tekstual terhadap program Idola Cilik yang ditayangkan oleh RCTI pada tahun 2010. Argumen yang dikemukakan adalah bahwa Idola Cilik menyajikan selebriti seperti yang  diinginkan  oleh  anak-anak.  Sebagai  bagian  dari  komersialisasi,  para  kontestan  harus  siap untuk dijual sebagai komoditas, bersama dengan kisah hidup dan foto mereka. Ini menunjukkan bahwa media mengkomersialkan status selebriti anak-anak. Makalah ini juga menunjukkan bahwa anak-anak adalah konsumen aktif. Mereka bukanlah produk yang ditentukan oleh teks (dalam hal ini  Idola  Cilik),  akan  tetapi  mereka  mampu  membaca  pesan  yang  disampaikan  oleh  media  dan merekonstruksinya.Kata kunci: anak-anak, Idola Cilik, komoditas, media, selebritiAbstractThis paper aims to discuss the activeness of children in consuming media and the pursuit of celebrity status  through  media  in  Indonesia.  Children  are  often  seen  as  pure,  innocent,  and  passive.  Some people argue that these values should be maintained to clearly define children. However, since media have become part of child’s everyday life, it is harder to maintain the fixed identities of children. Furthermore, children are not passive consumer of media. They actively consume media by making meaning of programs they consume. In Indonesia, the active consumption of children on media can be seen through participation in Idola Cilik, famous child singing talent show. The program provides opportunities for children to be celebrities. This research utilized textual analysis on Idola Cilik as aired by RCTI in 2010. It is argued that Idola Cilik presents celebrity as the desired by children. As part of commercialization, the contestants must be ready to be sold as the commodity, along with their life stories and pictures It shows that media commercialize the celebrity status for the children. The paper also shows that children are active consumers. They are not products determined by text (in this case is Idola Cilik), rather they are able to read the messages presented by media and reconstruct them.

Keyword :

anak-anak, Idola Cilik, komoditas, media, selebriti,


References :

Buckingham, David,(2008) Children and Media: A Cultural Studies Approach N/A : Polity Press





Archive Article

Cover Media Content

Volume : 13 / No. : 2 / Pub. : 2013-07
  1. Corporate Strategies In The Spread Of Hallyu (korean Wave) In Indonesia
  2. Celebrity Status In Rcti’s Idola Cilik: The Consumption Of The Popular Media By Indonesian Children
  3. (the Glory Of Srivijaya’s Capital City Symbolized In Three Srivijaya Inscriptions In Palembang)
  4. (the Utilization Of Oral Tradition In The Era Of Creative Industry In Indonesia)
  5. Are Swear Words Always Perceived Negatively?: The Function Of Swearing In Arek Society And Mataraman Society
  6. (the Annulment Of Land Leasing In Vorstenlanden In 1823: A Case Of Kontra Lex Rei Sitae)
  7. Cross-dialectal Varieties In Phonological Processes Of Damascene Syrian Arabic And Tihami Yemeni Arabic
  8. Revisiting Social History Writing In Southeast Asia
  9. (constitutional System Of Madura State 1948-1950)
  10. (reconstruction On Continuity Of Babad Mangir Traditions In Indonesian Literary Works)