MOZAIK HUMANIORA
ISSN 2442-8469
Vol. 14 / No. 2 / Published : 2014-07
Order : 5, and page :187 - 198
Related with : Scholar Yahoo! Bing
Original Article :
White” ideology is still colonizing us
Author :
- Nurul Syavietri*1
- Dadung Ibnu Muktiono*2
- ndependent Scholar Jalan Semolowaru Elok K-37, Surabaya
- Dosen Fakultas Ilmu Budaya
Abstract :
Artikel ini membahas isu tentang konsep “putih” di Indonesia. “Putih” sering dianggap sebagai simbol kecantikan dan status sosial yang lebih tinggi di Indonesia, sehingga “putih” seakan menjadi obsesi di Indonesia. Citra putih sebagai sesuatu yang ideal dan diinginkan mudah ditemukan di dalam media popular. Obsesi akan “putih” juga tidak dapat dipisahkan dari sejarah, khususnya pada masa penjajahan Belanda. Fenomena tentang bagaimana superioritas “putih” berlaku selama penjajahan Belanda dan dalam masyarakat Indonesia kontemporer penting untuk dibahas. Fokus artikel ini adalah bagaimana Belanda menggunakan kulit putihnya sebagai penanda superioritas mereka dan bagaimana kulit putih masih menjadi penanda status sosial di masyarakat Indonesia. Dalam artikel ini digunakan studi teks terhadap iklan-iklan populer di Indonesia tahun 2012-2013 dan penelitian lapangan di Surabaya tahun 2008. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Belanda datang dengan menyebut dirinya sebagai keluarga yang datang untuk memodernisasi saudara muda mereka. Hal tersebut berikutnya digunakan untuk mendiskriminasi ras di masyarakat. Belanda menggunakan kulit putihnya sebagai symbol status mereka yang lebih tinggi. Sekarang ini, media berperan besar mempertahankan ideologi bahwa putih adalah ideal. Mayoritas media menampilkan iklan tentang kulit putih yang menargetkan perempuan.Kata kunci: penjajahan Belanda, “putih”, superioritasAbstractThis article aims to discuss the concept of whiteness in Indonesia. Whiteness is often considered a mark of beauty and higher social status in contemporary Indonesian society. Thus, white becomes an obsession for most Indonesian people. Images of white as ideal and desired are widely spread through popular media. The obsession of white cannot also be separated from historical context, particularly during the Dutch colonization. The ways in which the superiority of white during the Dutch colonization and in contemporary Indonesia works warrant more attention. This article focuses on how the Dutch marked their superiority through whiteness and how then the white still becomes the marker of social status in contemporary Indonesia. It is based on textual research on popular advertisements in Indonesia and an empirical research among teenagers conducted in Surabaya in 2008. It demonstrates that the Dutch named themselves as older relatives coming to modernize their younger “brothers.” Later, it was used to segregate people racially. The Dutch used their whiteness as symbol of their high social status. On the other hand, nowadays, media play significant role in maintaining the idea that white is the ideal. Most media present advertisements regarding white targeting women.Keywords: Dutch colonization, superiority, white
Keyword :
Dutch colonization, superiority, white,
References :
Hunter, ML,(2011) Buying Racial Capital: Skin-Bleaching and Cosmetic Surgery in a Globalized World (4): 142-164 : The Journal of Pan African Studies
Archive Article
Cover Media | Content |
---|---|
![]() Volume : 14 / No. : 2 / Pub. : 2014-07 |
|