UNIVERSITAS AIRLANGGA



Detail Article

Masyarakat, Kebudayaan dan Politik

ISSN Lama 0216-2407, Baru 2086-7050

Vol. 14 / No. 2 / Published : 2001-04

Order : 5, and page :51 - 64

Related with : Scholar   Yahoo!   Bing

Original Article :

Makna realitas sosial iklan televisi dalam masyarakat kapitalistik

Author :

  1. Burhan Bungin*1
  1. Dosen Pascasarjana Universitas Bhayangkara Surabaya

Abstract :

TV ads are media constructed realities. For the TV viewers the media realities have certain meanings. The relationship of TV ads, TV viewers and media has different meanings depending on the degree of participation of the ad agencies, TV viewers, and media people. The media people are interested in appealing profits; TV viewers see themselves as part of the realities. The new reality is shaped based on their social strata, while the media see the social reality is virtual.

Keyword :

TV, ads, media reality, social construction, capitalism,


References :

Jacques Ellul,(1980) The Technological System New York : Continuum

Denis Goulet,(1977) The Uncertain Promise New York : IDOC

Ariel Heryanto,(1996) “Bahasa dan Kuasa; Tatapan Posmodernis-me”, dalam Bahasa dan Ke-kuasaan, Politik Wacana di Panggung Orde Baru Bandung : Mizan

Benny H., Hoed,,(1996) “Dampak Komuni-kasi Periklanan, Sebuah Ancangan dari Segi Semiotika”, SENI Yogyakarta : Jurnal Pengetahuan dan Pencipta Seni No. IV/02-April 1994,

Heru Nugroho,(1999) "Konstruksi Sara, Kemajemukan dan Demokrasi," : Unisia, No. 40, XXII, IV.

David, Ogilvy,,(1987) Pengakuan Orang Iklan Jakarta : Pustaka Tangga

Margaret M Paloma,(1992) Sosiologi Kontemporer Jakarta : Rajawali

Yasraf Amir, Piliang,,(1998) Sebuah Dunia yang Dilipat, Realitas Kebu-dayaan Menjelang Milenium Ketiga dan Matinya Postmodernisme Bandung : Mizan

Panuti Sudjiman,(1992) Serba-Serbi Semiotika Jakarta : Gramedia

Zoest, Aart V.,(1992) Serba-Serbi Semio



Archive Article

Cover Media Content

Volume : 14 / No. : 2 / Pub. : 2001-01
  1. Asal Mula Orang Jawa: Suatu Tinjauan Antropologis
  2. Pengaruh Sosialisasi Gender Pada Perempuan Kelas Menengah Terhadap Kesadaran Politik
  3. Konsolidasi Demokrasi
  4. Hegemoni Dan Reproduksi Kekuasaan Dalam Perdagangan Perempuan (trafficking) Untuk Prostitusi
  5. Makna Realitas Sosial Iklan Televisi Dalam Masyarakat Kapitalistik
  6. Lingkaran Krisis Ekonomi Indonesia
  7. Resensi Buku: Mengurai Pertikaian Etnis: Migrasi Swakarsa Etnis Madura Ke Kalimantan Barat