MOZAIK HUMANIORA
ISSN 2442-8469
Vol. 16 / No. 1 / Published : 2016-01
Order : 9, and page :104 - 112
Related with : Scholar Yahoo! Bing
Original Article :
error analysis on the use of noun article: a case study of a second language learner in the u.s.
Author :
- Sidarta Prassetyo*1
- Department of Linguistics and Language Development, San Jose State University One Washington Square, San Jose, California
Abstract :
AbstrakPenelitian ini membahas analisis kesalahan pada penggunaan artikel sebelum kata benda oleh pembelajar bahasa Inggris sebagai bahasa kedua. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan bentuk kesalahan yang dibuat pembelajar di produksi tulisan dan menjelaskan alasan mengapa kesalahan tersebut terjadi. Kesalahan penggunaan artikel dalam bahasa Inggris merupakan kesalahan umum yang sering dibuat oleh pembelajar bahasa kedua di produksi tulisan. Karena fokus kesalahan terletak pada artikel, sejumlah tes dibutuhkan dalam pengumpulan data, di antaranya adalah Cloze test(pembelajar mengisi titik-titik dengan pilihan artikel), pilihan ganda, esai (pembelajar harus menulis esai pendek sepanjang 250 kata minimal), dan wawancara secara mendalam. Selain itu, dibutuhkan observasi terhadap performa pembelajar dalam hal produksi lisan sebagai pembanding kesalahan dengan produksi tulisan. Pembelajar dalam penelitian ini memiliki dua bahasa pertama: bahasa Jawa dan bahasa Indonesia. Pembelajar sudah belajar dan terbiasa bahasa Inggris sebagai bahasa kedua sejak kelas empat, tetapi dia mengakui bahwa kemampuan menulisnya tidak terlalu bagus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajar tidak menggunakan artikel dengan tepat dan tidak menggunakan artikel dan kata benda secara konsisten. Hal ini terjadi karena transfer interlingual(transfer negatif dari bahasa pertama ke bahasa kedua) dan transfer intralingual, yaitu pembelajar membuat analogi dan analisa yang salah terhadap bahasa kedua.Kata kunci: analisis kesalahan, artikel, transfer interlingual, transfer intralingual, pembelajaranbahasa keduaAbstractThe present study examines error analysis of second language learner of English. It aims to describe the errors made by the learner especially in her written production and to explain the reasons why the errors occur. The focus of explaining the error is the use of article since the article has been widely known to be one error often found in the L2 learners. Cloze tests (filling in the blanks), multiple choice questions, essay writing (the participant was asked to write a 250 word essay), and in-depth interview were conducted to collect the data from the participant. In addition, observation on the learner’s performance for oral production was also conducted. The learner’s native languages are Javanese and Indonesian language. She has been exposed to English language since she was the fourth grader, but she admits that writing is difficult for her. The result of analysis found that the learner indeed made error in the use of article, and she inconsistently used the article and the nouns that follow the article. It happened because of interlingual transfer (negative transfer from L1 to L2) and intralingual transfer in which she made false analogy and misanalysis on the second language.Keywords: article, error analysis, interlingual transfer, intralingual transfer, second languagelearner
Keyword :
article, error analysis, interlingual transfer, intralingual transfer, second languagelearner,
References :
Selinker, L,(1972) “Interlanguage. (1): 209-231. : International Review of Applied Linguistics 10
Archive Article
Cover Media | Content |
---|---|
![]() Volume : 16 / No. : 1 / Pub. : 2016-01 |
|